چاپ سابلیمینش چیست؟
چاپ سابلیمیشن چیست؟ { بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب چاپ سابلیمیشن}

چاپگرها سال‌هاست که وارد زندگی انسان‌ها شده‌اند و توانسته‌اند جایگاه خود را به‌خوبی پیدا کنند. در سال‌های اخیر، چاپ روی مواد خام اولیه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و افراد، گروه‌ها و برندهای تجاری مختلف با اهداف خاصی اقدام به انجام این کار می‌کنند. چاپ روی تیشرت و انواع سطوح یکی از چندین روش کاربردی برای انتقال طرح مدنظر بر روی مادۀ خام اولیه است. بر همین اساس، ما قصد داریم در ادامه این مقاله به این پرسش مهم پاسخ دهیم که چاپ سابلیمیشن چیست و چگونه انجام می‌شود؟ با ما همراه باشید.

چاپ سابلیمیشن چیست؟

پرسش مهمی که درباره این روش چاپ روی تیشرت وجود دارد این است که اصلاً چاپ سابلیمیشن چیست و چگونه انجام می‌شود؟ در روش سابلیمیشن با استفاده از فشار و حرارتی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد طرحی که از پیش روی کاغذ سابلیمیشن چاپ شده است طی این فرایند به ‌پارچه، لیوان یا هر سطح دیگری منتقل می‌شود. اصلاً دلیل محبوبیت روش سابلیمیشن همین است که دستگاه‌های سابلیمیشن توانایی چاپ تصویر روی هر نوع سطحی را دارند.

ویژگی‌های بارز این روش چاپ

استفاده از روش سابلیمیشن ویژگی‌هایی دارد که انتخاب آن را منطقی و مقرون‌به‌صرفه می‌کند. بخشی از ویژگی‌های این روش چاپ عبارت‌اند از:

  • کیفیت و وضوح بالای تصاویر چاپ‌شده؛
  • ماندگاری و طول عمر بالا؛
  • سرعت زیاد فرایند چاپ؛
  • امکان چاپ روی هر سطحی؛
  • عدم محدودیت در انتخاب و پیاده‌کردن رنگ‌های مختلف و طرح‌های پیچیده.

چاپ سابلیمیشن روی پارچه چیست

روش سابلیمیشن برای چاپ لباس‌ بسیار کاربردی است. برای مثال بسیاری از تیم‌های ورزشی ترجیح می‌دهند از این روش برای چاپ لباس‌های یکدست تیمشان استفاده کنند؛ چراکه ماندگاری بالایی دارد و هزینه‌هایشان دوچندان نمی‌شود. این مسئله برای هتل‌داران، رستوران‌داران و … هم صدق می‌کند. علاوه‌براین، می‌توان انواع تیشرت‌های ساده و رنگی را به‌کمک این روش چاپی به طرح‌های مختلف، منقّش کرد.

چاپ سابلیمیشن روی تیشرت

دستگاه سابلیمیشن و روش کار آن

دستگا‌ه‌های چاپ سابلیمیشن از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که هرکدام از این اجزاء، کارایی خاصی دارند و اگر عملکرد خود را به‌درستی انجام ندهند، قطعاً فرآیند چاپ سابلیمیشن با شکست مواجه می‌شود.

مواد اولیه موردنیاز برای چاپ سابلیمیشن

برای شروع فرایند چاپ با این روش، نیاز به دستگاه، اجزا و مواد اولیه خاصی است که پس‌از فراهم‌کردن آن‌ها می‌توان هر طرح دلخواهی را روی تیشرت یا دیگر اجسام به چاپ رساند. اجزاء این دستگاه عبارت‌اند از:

  • چاپگر با قابلیت جوهرافشانی؛
  • کاغذ انتقال مخصوص؛
  • جوهر تصعید؛
  • نرم‌افزار مخصوص RIP؛
  • ماشین انتقال حرارت به مادۀ اولیه چاپ؛
  • مواد خام سابلیمیشن.

اجسام قابل چاپ با روش سابلیمیشن

یکی از نکات مثبت این روش چاپ این است که شما می‌توانید طرح دلخواهتان را تقریباً روی هر نوع مادۀ اولیه‌ای چاپ کنید. پارچه، لیوان، کیف، چوب، فلز، سنگ، بالش، تیشرت و … تنها بخشی از اجسامی هستند که شما می‌توانید طرح موردنظرتان را روی آن‌ها چاپ کنید.

اجسام قابل چاپ با روش سابلیمیشن

فرآیند چاپ سابلیمیشن روی تیشرت به چه شکلی انجام می‌شود؟

اما فرایند این چاپ چگونه انجام می‌شود و طرح، طی چه مراحلی به پارچۀ تیشرت انتقال پیدا می‌کند؟ چاپ سابلیمیشن روی تیشرت یا هر مادۀ خام اولیه‌ای نیاز به دو دستگاه پلاتر و چاپ حرارتی (پرس) دارد. دستگاه‌های چاپ‌ حرارتی عموماً یا پارچه را به‌شکل رول یا به‌شکل تکه‌ای چاپ می‌کنند. این فرایند، با انتخاب یا طراحی طرح مدنظر شروع می‌شود.

پس‌از این مرحله، طرح به‌کمک دستگاه چاپ پلاتر روی کاغذ مخصوص سابلیمیشن چاپ و به‌کمک پرس حرارتی روی پارچه تیشرت چاپ می‌شود. کیفیت جوهر تصعید و کاغذ مخصوص در زیبایی، جلوۀ نهایی و ماندگاری کار اهمیت زیادی دارد و باید حتماً بهترین نوع آن انتخاب شود؛ زیرا در طی این فرایند، طرح اصلی که روی کاغذ ترانسفر چاپ شده است باید به‌کمک جوهر به تاروپود پارچه منتقل شود.

گرمای دستگاه پرس و شیوۀ قرارگیری آن روی پارچه در طی فرایند چاپ سابلیمیشن، به تیشرت فشار وارد می‌کند و این حرارت، باعث خشک‌شدن جوهر در میان بافت لباس می‌شود. جوهر مایع پس‌از حرارت‌دیدن به‌سرعت تبدیل به جامد می‌شود و به‌این‌ترتیب فرایند تصعید جوهر به‌طور کامل تکمیل می‌شود. این ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان از این روند چاپ روی تیشرت ارائه کرد.

تفاوت چاپ سابلیمیشن با دیگر روش‌های چاپ

در روش سابلیمیشن شما متوجه محدودیت خاصی نمی‌شوید و می‌توانید هر طرحی با هر رنگی را تقریباً روی هر مادۀ اولیه‌ای به چاپ برسانید. این، در حالی است که بسیاری از روش‌های سنتی و حتی برخی از روش‌های جدید این امکان را به شما نمی‌دهند.

مزایا و معایب چاپ سابلیمیشن

اما مزایای چاپ سابلیمیشن چیست که آن را در کنار چاپ DTF تبدیل به یکی از بهترین شیوه‌های چاپ روی سطوح مختلف از جمله تیشرت کرده است؟

امکان چاپ روی سطوح و مواد خام اولیه مختلف

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های چاپ سابلیمیشن امکان انتقال طرح موردنظر بر روی سطوح معمولی و غیرمعمولی است. این، در حالی است که روش‌های سنتی تنها امکان چاپ روی برخی از سطوح را به شما می‌دهند؛ اما سابلیمیشن به شما این اجازه را می‌دهد که طرح‌های مدنظرتان را روی انواع پارچه‌، تیشرت‌، لیوان، فرش، کیف، سنگ، چوب، فلز و … چا‌پ کنید.

کیفیت بصری بالا

یکی دیگر از ویژگی‌ها و مزایای چاپ سابلیمیشن کیفیت فوق‌العاده بالای طرح چاپی نهایی است. همان‌طور که گفتیم در طی این فرایند، طرح کاملاً به خورد پارچه می‌رود و جلوه بصری آن به‌شکلی است که می‌توان گفت طرح از ابتدا جزئی از پارچه بوده است. این باعث می‌شود تصاویر چاپ‌شده وضوح بسیار بالایی داشته باشند و از لحاظ زیبایی و کیفیت نظیر نداشته باشند.

کیفیت بالا و وضوح عالی

هزینه مناسب چاپ

نکته‌ای که در مورد قیمت چاپ سابلیمیشن روی تیشرت وجود دارد این است که برای چاپ با تیراژ بالا، این روش قابل اطمینا‌‌ن‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش ممکن است. در حقیقت هزینه‌ای که برای چاپ روی تیشرت به این روش پرداخت می‌شود در مقابل کیفیت فوق‌العاده بالای چاپ اصلاً به چشم نمی‌آید.

ماندگاری و طول عمر بالا

مهم‌ترین مزیتی که چاپ سابلیمیشن دارد، ماندگاری بسیار بالا و طول عمر تقریباً ابدی طرح چاپ‌شده طی این فرایند است. حتماً می‌دانید نتیجۀ چاپ‌های سنتی و حتی برخی از روش‌های مدرن، چندان ماندگار نیست و با چند بار شست‌وشو کمرنگ می‌شود و خیلی زود از بین می‌رود؛ اما دستگاه‌های فوق‌ حرفه‌ای چاپ سابلیمیشن و روند این نوع چاپ به شما این اطمینان را می‌دهد که در صورت مراقبت درست تا ابد می‌توانید از تیشرت خود نهایت استفاده را ببرید.

سرعت چاپ بالا

دستگاه‌های چاپ سابلیمیشن عملکرد بی‌نظیری دارند و سرعت چاپ با این دستگاه‌ها با هیچ روش دیگری قابل مقایسه نیست. شما می‌توانید به‌کمک این فنّاوری تنها در چند دقیقه طرح موردنظرتان را روی تیشرت حتی با تیراژ بسیار بالا چاپ کنید و مطمئن باشید این فرایند به‌سرعت انجام می‌شود.

عدم محدودیت در استفاده ار رنگ‌های مختلف

یکی از نکات مهم که چاپ سابلیمیشن را از سایر روش‌های چاپ روی تیشرت متمایز می‌کند، امکان استفاده از رنگ‌های مختلف و پیاده‌کردن طرح‌های متنوع به‌کمک این روش است. بسیاری از روش‌های سنتی و حتی برخی از روش‌های جدید امکان پیاده‌کردن چندین رنگ را در لحظه ندارند و اگر هم داشته باشند، کیفیت نهایی کار بسیار پایین است. این در حالی است که فنّاوری سابلیمیشن به شما امکان پیاده‌کردن هر رنگی را می‌دهد و می‌توانید طرح مدنظر خود را با هر سطحی از پیچیدگی در نهایت وضوح و زیبایی روی تیشرت چاپ کنید.

چاپ سابلیمیشن در کنار مزایای فوق‌العادۀ خود، معایبی هم دارد که می‌توان با کمی درایت و ارائه راه حل‌های ساده آن‌ها را برطرف کرد. به‌خصوص که عمدۀ این مشکلات به‌دلیل کیفیت دستگاه‌ها یا به‌وجودآمدن نقص و خرابی در عملکرد آن‌ها است و با سرویس‌کردن دستگاه یا تعویض آن این مسائل به‌راحتی رفع می‌شوند.

چاپ سابلیمیشن در خانه

چاپ سابلیمیشن در خانه امکان‌پذیر است؛ اما به تجهیزاتی خاصی نیاز دارد. اگر شما بتوانید موارد لازم برای این کار را در خانۀ خود تهیه کنید، این امکام برای شما وجود دارد. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  • چاپگر جوهر افشان:چاپگر باید از جوهر مخصوص تصعید استفاده کند.
  • کاغذ انتقال حرارت:این نوع کاغذ جوهر را جذب و سپس آن را به سطح موردنظر منتقل می‌کند.
  • پرس حرارتی:برای اعمال گرما و فشار به‌منظور انتقال جوهر از کاغذ به سطح موردنظر.
  • سطح مناسب: سطوح مناسب برای چاپ سابلیمیشن شامل پلی‌استر، سرامیک، فلز و برخی پلاستیک‌ها است.

چاپ سابلیمیشن در خانه

سخن پایانی

چاپ روی انواع سطوح و به‌خصوص تیشرت یکی از فرایندهای بسیار جذاب در صنعت مارکتینگ محسوب می‌شود و جدای از آن، بسیاری دوست دارند یک تیشرت با طرح مدنظرشان را برای خود یا کسانی که به آن‌ها علاقه‌مند هستند خریداری کنند؛ اما چاپ سابلیمیشن چیست؟ روش‌های نوین چاپ مانند چاپ DTF یا سابلیمیشن این امکان را برای عموم فراهم کرده است تا شما بتوانید با اطمینان از کیفیت بصری طرح چاپی و طول عمر بالای نتیجۀ نهایی، برای چاپ طرح دلخواهتان روی تیشرت اقدام کنید.