تفاوت تیشرت با پولوشرت
تفاوت بین T-shirt POLOو T-shirt (کدام را کجا بپوشیم بهتره؟)

در دنیای پرشور و هیجان مُد، انتخاب بین دو غول قدرتمند تیشرت و پولوشرت، می‌تواند چالشی جذاب و البته گیج‌کننده باشد! هر کدام از این لباس‌ها با ویژگی‌ها، مزایا و معایبی که دارند شما را برای موقعیت‌های مختلفی آماده می‌کنند؛ اما سوال بسیاری از افراد این است که فرق تیشرت و پولوشرت چیست؟ چه تاریخچه جادویی پشت این لباس‌های پُرطرفدار پنهان شده است و چطور می‌شود آن‌ها را ست کرد؟ اگر شما نیز درباره تفاوت تیشرت و پولوشرت و ویژگی‌های آن، با یک علامت سوال بزرگ مواجه شده‌اید، همراه ما باشید تا پاسخ تمامی سوال‌هایتان را دریافت کنید!

تاریخچه جذاب پیدایش تیشرت

تیشرت، این لباس ساده و امروزی، که به‌دلیل شکل ظاهری خود (T) به این نام معروف شده است، داستانی پرفراز و نشیب دارد که از اعماق تاریخ سربرآورده است و تا بتواند به یکی از پرطرفدارترین لباس‌های جهان تبدیل شود. تاریخچه تیشرت در اواخر قرن ۱۹ لباس‌های مشابه تیشرت در کارخانه‌ها بین کارگران و در جنگ‌ها بین سربازان، طی اقدامی هوشمندانه، شروع و خلق شد! به این شکل که آن‌ها با بریدن آستین‌ها و یقه‌های لباس خود، از شر گرما فرار می‌کردند. طولی نکشید که این نوع لباس، در بین مردم محبوبیت پیدا کرد و شرکت‌های نساجی شروع به تولید نسخه‌های مختلف تیشرت به سبک خود، کردند.

استفاده از کلمه تیشرت در رمان‌ها و آشنایی مردم با تصویر تیشرت بر تن بازیگران هالیوودی در فیلم‌های سینمایی نیز روزبه‌روز بر محبوبیت این لباس ساده، افزود. کم‌کم استفاده از این لباس، علاوه‌بر صنعت مُد و زندگی روزمره، به دنیای تبلیغات نیز کشیده شد و افراد با مقاصد تبلیغی، روی تیشرت‌های مختلف، شعارها و اشکال مختلفی را چاپ می‌کردند. استفاده از T-shirt در بین انواع طیف‌های مردم، آن را به‌عنوان محصولی کاربردی و همه‌پسند در جهان، معرفی کرد.

تاریخچه پیدایش تیشرت

داستان طراحی و پیدایش پولوشرت

ممکن است تصور کنید که این لباس‌های همه‌کاره و جذاب، اختراعی نسبتاً مدرن به حساب می‌آید؛ اما در واقع پولوشرت سابقه‌ای ۱۰۰ ساله دارد و قبل از رسیدن به سبک امروزی، بارها و بارها تکامل پیدا کرده است. این لباس، یقه و نوع دوخت دکمه‌دار خود را مدیون بازی چوگان است! اما آنچه که امروزه به‌عنوان تیشرت پولو می‌شناسیم، یک پیراهن نخی نرم سه‌دکمه موردعلاقه‌ گلف‌بازان یا تنیس‌بازان است! چیزی که می‌توان آن را به تنیسور فرانسوی معروف یعنی لاکوست نسبت داد.

در سال ۱۹۲۶ این قهرمان تنیس اهل فرانسه، از گرمای طاقت‌فرسای پیراهن‌های رسمی در زمین تنیس به ستوه آمده بود و به‌دنبال لباس خنک و راحت،‌ اما شیک می‌گشت. لاکوست با همکاری دوست طراح خود، پیراهنی جدید طراحی کرد که یقه برگردان داشت و با دو دکمه بسته می‌شد.

این یقه به او کمک می‌کرد تا در گرمای بازی،‌ خنک بماند! این مدل از لباس به سرعت در بین تنیس‌بازها محبوبیت یافت و به رقیبی جدی و سرسخت برای پیراهن‌های رسمی و همیشگی تنیس، تبدیل شد. در دهه ۱۹۳۰ شرکت فرانسوی Lacoste دست به اقدامی عجیب زد و شروع کرد به تولید انبوه پیراهن‌های تنیس لاکوست و پولوشرت‌ها به‌طور رسمی به کمد لباس مردم راه پیدا کردند!

در ۱۹۵۰ بود که پولوشرت‌ها به‌عنوان نمادی از سبک زندگی آمریکایی شناخته شد و ستارگان هالیوودی، از آن برای جذابیت استایل خود بهره می‌بردند. امروزه نیز این لباس پرهوادار، در انواع رنگ‌ها، طرح‌ها و کیفیت‌ها فارغ از جنسیت، طبقه اجتماعی و سلیقه، در بین بیشتر ساکنین کره زمین، به لباسی کاربردی و دوست‌داشتنی تبدیل شده است.

تاریخچه طراحی پولوشرت

ویژگی‌های تیشرت و پولوشرت

اگر می‌خواهید با صفرتاصد این دو لباس ساده و دوست‌داشتنی آشنا شوید، باید درباره ویژگی‌های مربوط به هر کدام، اطلاعات کافی را به‌دست بیاورید. یقه تیشرت‌ها معمولاً گرد و ساده است، هرچند مدل‌های یقه ۷ نیز در آن‌ها مشاهده می‌شود. این لباس‌ها را با آستین‌های کوتاه و بلند می‌توانید در بازار پیدا کنید و برای کاربردهای غیررسمی و فعالیت‌های راحتی از آن استفاده کنید. پولوشرت‌ها با یقه برگردان و دو یا سه دکمه خود، معروف شده‌اند. این لباس‌ها نیز با آستین کوتاه و بلند ارائه می‌شود و برای موقعیت‌های رسمی و نیمه‌رسمی،‌ انتخابی هوشمندانه به‌شمار می‌رود.

فرق پولوشرت و تیشرت چیست؟

دو مورد از اساسی‌ترین و درعین‌حال، کاربردی‌ترین لباس‌های مردانه، یعنی پولوشرت و تیشرت ممکن است بسیار شبیه به هم باشند؛ اما تفاوت‌های قابل‌توجهی نیز با هم دارند. اگر این دو لباس را جلوی چشم‌های شما بگذارند -حتی اگر دانش زیادی در زمینه مُد نداشته باشید- به احتمال زیاد می‌توانید تفاوت‌های آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهید؛ اما برای اینکه به‌طور کامل بتوانید از داستان فرق تیشرت و پولوشرت سر دربیاورید، در ادامه به بررسی کامل این تفاوت‌ها می‌پردازیم:

تنخور متفاوت

طبیعتاً امروزه سایزها و انواع مختلفی از این دو لباس وجود دارد که می‌تواند اندام شما را متفاوت نشان دهد؛ اما به‌طور کلی، پولوشرت‌ها در مقایسه با تیشرت‌ها، تنخور جمع‌وجورتری دارند. تیشرت‌ها عمدتاً به‌عنوان لباس‌هایی راحت شناخته می‌شوند و نسبت به پولو، گشادتر و آزادتر در تن نشان داده می‌شوند. بااین‌حال، شما می‌توانید پولوشرت‌های گشاد را نیز تهیه کنید و استایل متفاوتی با این لباس جذاب، برای خود بسازید!

جنس پارچه

درباره تیشرت، معمولاً همه‌چیز به پنبه ختم می‌شود! اما برای پولوشرت، جنس پارچه از تنوع بیشتری برخوردار است و می‌تواند از جنس‌های ضخیم‌تری نیز تولید شود.

نوع طراحی

یکی از نکات مهم در فرق تیشرت و پولوشرت این است که در طراحی تیشرت، سادگی یقه که به‌صورت گرد یا ۷ ارائه می‌شود، حرف اول را می‌زند؛ اما پولوشرت‌ها طیف وسیع‌تری از طرح و دوخت را با خود به دنیای لباس‌ها آورده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها، استفاده از دکمه است! برخی از پولوشرت‌ها دو دکمه و برخی دیگر سه دکمه یا بیشتر دارند. همچنین در بررسی تفاوت تیشرت و پولوشرت باید گفت که در بعضی از مدل‌های پولو، طراحی جیب در کنار یقه‌های رسمی، استایل شیک و جالب‌توجهی را برای علاقه‌مندان تیپ‌های منیمال، رقم می‌زند.

کاربری

این را در گوشه‌ای از ذهنتان یادداشت کنید که تیشرت‌ها به‌طور عمومی، لباس‌های غیررسمی هستند و برای پوشیدن در خانه، دورهمی‌های صمیمانه، تفریح، ورزش و لباس زیر کاپشن و… انتخابی عاقلانه به‌نظر می‌رسند. در حالی که پولوشرت هم می‌تواند به‌عنوان لباس غیررسمی به‌کار بروند؛ اما در بسیاری از موارد، می‌توانید آن را با یک تیپ جدی‌تر نیز استایل کنید و در جمع‌های نیمه‌رسمی و رسمی حضور بیابید.

تیشرت را چطور ست کنیم و کجا بپوشیم؟

چه کسی گفته است که تیشرت نمی‌تواند، یک استایل شیک برای شما بسازد؟ شما می‌توانید با استفاده از این چند ایده، تیشرت را به لباسی درخشان در کمد لباس خود تبدیل کنید و آن را برای موقعیت‌های مختلف، ست کنید:

  • خانم‌ها می‌توانند با ترکیب تیشرت و کت و شلوار به‌همراه کفش پاشنه‌بلند، استایلی کلاسیک و رسمی برای خود بسازند و از آن در مهمانی‌های جدی و قرارهای کاری استفاده کنند.
  • پوشیدن یک تیشرت مشکی را سفید ساده در زیر اورآل جین می‌تواند ترکیبی بی‌نظیر و اسپرت برای گردش‌های دوستانه و دورهمی‌های صمیمانه باشد.
  • تیشرت و شلوار جین، راه‌حلی دائمی برای ساختن ظاهری کژوال و روزمره است! تیشرت خود را با انواع شلوار جین تنگ، مام‌استایل و بگ ترکیب کنید و فارغ از جنسیت خود، ظاهری راحت و جذاب بسازید.
  • تیشرت و دامن به‌همراه یک صندل تابستانی، ظاهری شیک برای پیاده‌روی‌های شما در فصل‌های گرم، خلق می‌کند. همچنین می‌توانید آن را با دامن‌های کوتاه و جین ست کنید تا به استایل مناسب تولدها و دورهمی‌های کوچک، تبدیل شود.
  • تیشرت و شلوارک از انواع ورزشی، کتان و جین آن برای ایجاد ظاهری ورزشی و روزمره در آقایان، مورداستفاده قرار می‌گیرد. این استایل را با یک کتانی مناسب ترکیب کنید و در سفرها و موقعیت‌های ورزشی و تفریحی از آن استفاده کنید.
  • تیشرت را به‌عنوان لباسی برای لایه زیرین ژاکت، کت، کاپشن و پافر خود انتخاب کنید تا در ترکیب رنگ‌های خلاقانه و جسورانه، ظاهری جذاب برای فصل‌های سرد سال، به‌وجود بیاورید.

تیشرت را کجا ست کنیم؟ با چی ست کنیم؟

روش‌های ست‌کردن پولوشرت و موقعیت‌های استفاده از آن

پس‌از اینکه به درک کاملی از فرق تیشرت و پولوشرت رسیدید، بهتر است به سراغ پاسخ این سوال برویم که چند روش برای پوشیدن پولوشرت در موقعیت‌های مخلتف، وجود دارد؟

  • ست‌کردن پولوشرت با شلوار جین: این استایل کاملاً راحت و درعین‌حال، شیک است. شما می‌توانید بدون دردسر یک پولو به رنگ شاد را با کتانی مناسب و شلوار جین تیره‌رنگ، ست کنید و استایلی کاربردی و فوق‌العاده بسازید. از آنجایی که شلوار جین، خنثی و همه‌کاره است، می‌توانید آن را با تمامی رنگ‌های پولوشرت ست کنید و در موقعیت‌های مختلف نیمه‌رسمی و راحتی، از آن استفاده کنید.
  • ست‌کردن با شلوار کتان (خاکی): برای داشتن استایلی کلاسیک، پولوشرت خود را با یک شلوار کتان خوش‌فرم، ست کنید. برای اینکه رسمی‌تر به‌نظر برسید، از بوت استفاده کنید تا در قرارهای کاری تابستانه، خوش بدرخشید.
  • پولوشرت با بلیزر: می‌خواهید رسمی‌تر باشید؟ رنگ متضاد مناسبی را انتخاب کنید که آن‌قدرها جلب‌توجه نکند (مثلاً یک پولوشرت رنگ روشن را با بولیزر رنگ تیره یا پولوشرت طرحدار را با بولیزر ساده، ست کنید) دکمه‌های پولو را ببندید و با اعتمادبه‌نفس به مهمانی بروید.
  • برای اینکه تیپی راحت‌تر از شلوار جین و تیشرت داشته باشید، از شلوارک و شورتک استفاده کنید! نگران نباشید؛ بهترین کار این است که پولوشرت ساده خود را با شلوارک کتان یا جین مناسب آن، ترکیب کنید. بهتر است از نمونه‌های طرحدار استفاده نکنید تا حس‌وحال نیمه‌رسمی استایلتان حفظ شود. در این حالت می‌توانید به خرید و گشت‌وگذار در سفر تابستانی خود بپردازید.

پولوشرت با چی ست کنم؟ کجا بپوشم؟

انتخاب POLO shirt یا T-shirt برای موقعیت‌های مختلف

با توجه به فرق تیشرت و پولوشرت، انتخاب بین این دو برای موقعیت‌های متنوع روزمره، نیاز به اندکی تأمل دارد. به کمک جدول زیر می‌توانید طی چند ثانیه، پاسخ خود را دریافت کنید:

 

موقعیت

پولوشرت

تیشرت

قرار رسمی

مناسب

نامناسب

قرار دوستانه

مناسب

مناسب

ورزش

مناسب

مناسب

محل کار

مناسب

اکثراً نامناسب

این نکته را درنظر بگیرید که در محیط‌های کاری مانند ادارات، شرکت‌ها و هولدینگ‌ها که پوشش رسمی جزئی از فرهنگ سازمانی آن محیط به‌حساب می‌آید، پوشیدن تیشرت، انتخاب هوشمندانه‌ای به‌نظر نمی‌رسد و بهتر است از پلوشرت استفاده کنید؛ اما در برخی دیگر از محیط‌های کاری مانند کارخانه‌ها و شرکت‌های کوچک صمیمی و غیررسمی، می‌توان از تیشرت‌هایی با طرح‌‌ها و رنگ‌های مناسب نیز استفاده کرد.

چرا تیشرت‌ها در همه شرایط قابل‌استفاده هستند؟

باتوجه به فرق تیشرت و پولوشرت، مورد اول به‌خاطر تنوع جنس و طرح و رنگی که دارند، می‌توانند به محصولی جادویی در کمد لباس شما تبدیل شوند. همچنین راحتی بی‌حدوحصر تیشرت‌ها در کنار قیمت مناسب و قابلیت ست‌کردن با انواع شلوار، شورتک، دامن، اورآل و… آن را به لباسی همه‌کاره و متناسب با اغلب موقعیت‌ها تبدیل کرده است. علاوه‌براین، امروزه می‌توانید تمامی طرح‌های دلخواهتان را با هزینه‌ای معقول توسط تیم آنلاین چاپ بر روی تیشرت‌های دلخواه خود حک کنید و از ساختن استایلی خاص و منحصربه‌فرد، لذت ببرید.

سخن پایانی

مد و لباس، ابزاری قدرتمند برای بیان شخصیت و سلیقه شما هستند. اکنون با داشتن اطلاعاتی کامل از اینکه پلوشرت چیست و آگاهی از فرق تیشرت و پولوشرت می‌توانید بهترین استایل‌ها را برای خود خلق کنید!