راهنمای کامل شستشوی لباس های چاپی

اگر در کمد لباس‌هایتان، یک لباس چاپی با طرح موردعلاقه خود داشته باشید، حتماً می‌دانید که این پوشیدنی خاص، تا چه اندازه نیاز به مراقبت و دقت در شستشو دارد. یکبار شستشوی غلط، کافی است تا لباس نازنینتان، طرح و رنگ خود را از دست بدهد و برای همیشه از شما خداحافظی کند! پس اگر می‌خواهید این پوشیدنی دوست‌داشتنی را برای روزهای طولانی‌تری در کنارتان داشته باشید و از فرسودگی زودهنگام آن جلوگیری کنید، با راهنمای کامل شستشوی لباس چاپی همراه شوید تا خود را به این دانش ویژه و کاربردی، مجهز کنید!

نحوه شستشوی صحیح تیشرت چاپی و لباس چاپی

اگر لباس چاپ شده خود را از یک فروشگاه معتبر مانند «آنلاین چاپ» سفارش داده باشید، می‌توانید از کیفیت چاپ آن مطمئن شوید؛ بااین‌حال باز هم لازم است که این دستورالعمل‌های مربوط به شستشوی لباس چاپی را رعایت کنید تا کیفیت چاپ لباستان، ماندگاری طولانی خود را به شما ثابت کند:

شستشوی لباس چاپی

لباس‌ها را برگردانید

برای اینکه از لباس‌های نازنین خود در برابر ساییدگی طرح چاپی آن در فرایند شستشو جلوگیری کنید، پیشنهاد جدی این است که آن را پشت و رو کنید! شستن لباس‌ها به صورت معمولی (رو به بیرون) می‌تواند تهدیدی برای طرح چاپ‌شده روی لباستان باشد و به‌خاطر برخورد لباس‌ها با سطوح دیگر یا ساییدگی روی بند رخت، باعث ترک‌خوردن و پوسته‌پوسته‌شدن طرح چاپی محبوب شما شود.

با دست بشویید

قابل‌درک است که استفاده از ماشین لباسشویی، تا چه اندازه کارهای روزمره شما را راحت می‌کند؛ اما اگر می‌خواهید سلامت لباس چاپ‌شده خود را حفظ کنید، دست‌هایتان را به‌کار بیندازید؛ چراکه شستن ماشینی این نوع از لباس،‌ می‌تواند باعث گره‌خوردن، پیچ‌خوردن و‌ اصطحکاک بیش‌ازحد آن شود. این اتفاقات، لباس موردعلاقه شما را با آسیب‌های جبران‌ناپذیری روبه‌رو می‌کند و می‌تواند شستن تیشرت مشکی یا رنگی شما را به فرایندی آسیب‌زا تبدیل کند. در حقیقت با شستشوی لباس چاپی به کمک دست، دما و سرعت آب را نیز کنترل می‌کنید و متناسب با جنس پارچه و نوع چاپ، بهترین حرارت و شدت آب را برای هر لباس درنظر می‌گیرید.

شستشوی لباس با دست

از آب سرد استفاده کنید

شنیده‌اید که آب داغ باعث ازبین‌رفتن لکه‌ها می‌شود؟ درباره لباس‌های چاپ‌شده، این فاکتور را به‌طور کلی فراموش کنید! شستن لباس‌ها با آب گرم و حتی ولرم، نه‌تنها کیفیت پارچه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، بلکه خطری برای طرح‌های چاپی روی لباستان هم به‌حساب می‌آید. گرما باعث می‌شود که احتمال رنگ‌پریدگی و نابودی مواد چسباننده طرح‌های چاپی، بالا برود. پس این اصل مهم را در ذهن خود ثبت کنید: برای اینکه نه‌تنها رنگ پارچه، بلکه طرح هنری و هیجان‌انگیز چاپی لباس‌هایتان، عمر بیشتری داشته باشد، عادت کنید که آن‌ها را با آب تقریباً سرد (حدوداً ۳۰ درجه) بشویید.

رنگ‌ها را از هم تفکیک کنید

کافی است یکبار رنگ لباس‌های موردعلاقه‌تان حین شستشو با یکدیگر مخلوط شود تا این اتفاق وحشتناک را برای همیشه در ذهن بسپارید! تا جایی که می‌توانیدی، لباس‌های مختلف را با رنگ‌های مشابه خود بشویید تا رنگ یک تیشرت چاپی قرمز بر بلوز چاپ‌شده سفیدتان را خراب نکند! تفکیک رنگ لباس‌ها، یک از مهم‌ترین اقداماتی است که بی‌توجهی به آن، می‌تواند نصف کمد لباستان را به باد بدهد!

تفکیک لباس‌های چاپی قبل از شستشو

ریختن سفیدکننده ممنوع!

درست است که وجود باکتری‌ها، رنگ تعرق و لکه‌های مختلف روی لباس‌های رنگ روشن، می‌تواند صاحبانشان را کلافه کند؛ اما درنظر داشته باشد که برای ضدعفونی‌کردن لباس‌های چاپی به‌خصوص شستشوی تیشرت سفید چاپ‌شده، به هیچ وجه از مواد سفیدکننده کمک نگیرید. این ماده شیمیایی قوی، در لایه‌های چاپی لباستان نفوذ می‌کند و با نازک‌کردن، نرم‌کردن و ترک‌‌ترک‌کردن، باعث خرابی طرح‌های آن می‌شود. همچنین ممکن است رنگ طرح چاپی را به‌کلی کمرنگ کند و شما را با صحنه‌ای غم‌انگیز از یک لباس بدون طرح، روبه‌رو سازد!

لباس‌های چاپی را چطور خشک کنیم؟

خشک‌کردن لباس با چه روش بهتر است؟ زیر نور مستقیم آفتاب یا داخل ماشین لباسشویی؟ راستش را بخواهید قدم اول برای خشک‌کردن این لباس‌ها این است که مانند زمان شستشو، آن‌ها را پشت‌ورو کنید! سپس در محلی با تهویه مناسب، آویزان کنید و حواستان باشد که تابش مستقیم گرمای آفتاب باعث نرم‌شدن، ذوب‌شدن یا خرابی طرح چاپ‌شده نشود. این نکته را فراموش نکنید که پهن‌کردن در سایه و محیطی دارای جریان هوا، انتخاب ایده‌آل برای خشک‌کردن لباس، به‌حساب می‌آید.

خشک‌کردن و اتوکشی لباس‌های چاپی

اگر دستورالعمل خاصی درباره نحوه اتوکشی روی اتیکت لباستان (با توجه به نوع چاپ، جوهر، جنس پارچه و…) وجود ندارد، بهتر است این مراحل را طی کنید تا در نهایت به یک لباس صاف و سالم برسید:

  • اتو را روی حرارت کم، تنظیم و از بالابردن زیاد دمای آن خودداری کنید؛ زیرا مواد چاپی به دمای بالا حساس هستند.
  • لباس را پشت‌ورو کنید تا اتو به‌صورت مستقیم روی طرح چاپ‌شده قرار نگیرد و یا از یک تکه پارچه یا کاغذ روی طرح چاپ‌شده استفاده کنید تا اتو مستقیماً رو طرح قرار نگیرد.
  • پس‌از اتوکشی ملایم، بلافاصله از لباس چاپی استفاده نکنید و آن را در جایی آویزان کنید تا خنک شود.

خشک کردن و اتوکشی صحیح لباس

آیا جنس تیشرت در روند شستشوی آن اهمیت دارد؟

بهترین روش شستشوی تیشرت این است که به جنس آن نیز توجه کنید و کمک کنید تا اندازه و رنگ لباس را تا حد امکان، پابرجا بماند. در ادامه با انواع جنس تیشرت و تکنیک‌های شستشوی اصولی آن آشنا می‌شوید:

  • شستشوی تیشرت پنبه: درست است که پنبه از نرمی و مقاومت بالایی برخوردار است؛ اما ممکن است در دماهای گرم‌تر از ۴۰ درجه، آب برود و دچار رنگ‌رفتگی شود! برای جلوگیری از این دو خطر، توصیه می‌شود که تیشرت نخی را در دمای حدود ۳۰ درجه (آب خنک) بشویید و رنگ‌های روشن و تیره را یکجا وارد فرایند شستشوی ماشینی یا دستی نکنید.
  • شستشوی لباس کتان: مراقبت از این جنس لباس‌، آن‌قدرها سخت نیست. هنگام لکه‌برداشتن، بلافاصله آن‌ها را لکه‌بری کنید و با آب سرد، شستشو دهید. پارچه کتان باید در کمترین حرارت ممکن خشک شوند و با درجه حرارت بسیار پایین، اتو بخورند.
  • شستشوی تیشرت پلی‌استر: پارچه‌ای همه‌کاره که به‌صورت ترکیبی با الیاف دیگر استفاده می‌شود. این تیشرت‌ها را با شوینده‌های ملایم و لکه‌بر بشویید. استفاده از آب سرد در شستشویی پلی‌استرها الزامی است. همچنین آن‌ها را در هوای آزاد خشک کنید یا با درجه حرارت بسیار کم در خشک کن بچرخانید. هرچند استفاده از ماشین لباسشویی و خشک کن باعث چروکی بیش‌از‌حد این جنس می‌شود و پیشنهاد ما این است که آن‌ها را پس‌از شستشو با دست، در محیطی با تهویه خوب، آویزان کنید.

آسیب‌های رایج حین شستشو لباس‌های چاپی

فرقی نمی‌کند که لباس چاپ‌شده شما یک هدیه تبلیغاتی است یا آن را با سلیقه خودتان از طریق مجموعه‌های معتبر و باکیفیت چاپ روی پارچه مانند آنلاین چاپ، سفارش داده‌اید؛ به هر حال این لباس‌های خاص، برای اینکه بتوانند طرح و رنگ خود را با کیفیت روز اول حفظ کنند، نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای به هنگام شستشو دارند. درغیراین‌صورت با آسیب‌هایی مواجه می‌شوند که در ادامه به بررسی پرتکرارترین آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • ترک‌خوردگی و پوسته شدن: درست است که کیفیت بالای چاپ می‌تواند این خطر را به حداقل برساند؛ اما شما به‌عنوان صاحب این محصول خاص، وظیفه دارید که با رعایت اصول شستشوی لباس چاپی، از ترک‌خوردن و پوسته‌دادن آن جلوگیری کنید.
  • تغییر رنگ: اگر از دمای مناسب، انتخاب شوینده سازگار و نکات اتوکشی اصولی غافل شوید، بعید نیست که طرح چاپ‌شده روی لباستان، کمرنگ شود یا رنگ خود را به باقی قسمت‌های لباس،‌ سرایت بدهد.
  • کنده‌شدن: شستشوی لباس چاپی با دمای پرحرارت آب، سرد و گرم‌کردن ناگهانی آن و اصطکاک طرح با باقی لباس‌ها یا زیپ و دکمه و… می‌تواند باعث کند‌شدن طرح روی آن شود.

آسیب‌های رایج حین شستشو لباس

سخن پایانی

پس‌از اینکه با تمامی نکات و تکنیک‌های مهم و اصولی شستشوی لباس چاپی و بهترین روش شستشوی تیشرت آشنا شدید، می‌توانید با خیال راحت، چاپ طرح دلخواه تان را سفارش دهید و بدون نگرانی از خرابی تیشرت یا هودی محبوبتان، استایلی همیشه‌تمیز، سالم و متفاوت بسازید!