چگونه چاپ لباس را پاک کنیم {7 راه قطعی برای پاک کردن انواع چاپ }

چرا باید چاپ روی لباس را پاک کنیم؟ اگر طرح چاپ شده روی لباس یا تیشرت ما قدیمی شده است یا دیگر از آن خوشمان نمی‌آید، راه‌حل، دورانداختن آن تیشرت نیست، بلکه بهتر است یاد بگیریم که چگونه چاپ روی تیشرت را پاک کنیم. طرح‌ها و ایده‌های چاپ‌شده برروی لباس پس‌از گذشت مدت‌زمانی منسوخ یا خسته‌کننده می‌شوند. همچنین، تغییر طرز فکر یا موقعیت نیز می‌تواند باعث شود که نیاز باشد طرح جدیدی را برروی تیشرت خود چاپ کنیم. اگر بخواهیم تیشرت قدیمی را دور بیندازیم و یک تیشرت جدید برای چاپ طرح جدید خریداری کنیم، مطمئناً مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود؛ بنابراین، بهترین گزینه آن است که به‌دنبال یک روش صحیح برای پاك کردن چاپ از روي لباس خود باشیم.

روش‌های پاک‌کردن چاپ روی تیشرت

چگونه چاپ لباس را پاک کنیم؟ چگونه رنگ چاپ را پاک کنیم؟ اگر می‌خواهید بدانید چگونه بدون اینکه آسیبی به لباس خود بزنیم چاپ تیشرت را پاک کنیم، ما در اینجا چند راه‌حل آسان و کم‌هزینه را به شما معرفی خواهیم کرد که شامل استفاده از مواد شیمیایی و مواد طبیعی می‌شوند.

با استفاده از استون

استون که معمولاً برای پاک‌کردن لاک ناخن استفاده می‌شود، یک حلّال قوی مناسب برای پاک‌کردن چاپ لباس است. شما با استفاده از این ماده شیمایی می‌توانید بدون دردسر هر طرح چاپی قدیمی یا ترک‌خورده را از روی تیشرت خود حذف کنید.

ابتدا مقداری استون را بر روی یک تکه پنبه بریزید و با یک حرکت دایره‌ای ثابت، شروع به مالیدن آن بر روی طرح چاپ‌شدۀ تیشرت کنید. این کار را آن‌قدر ادامه دهید تا طرح ناپدید شود. این فرایند ممکن است 10 تا 15 دقیقه طول بکشد؛ اما در پایان، یک تیشرت تمیز و بدون آسیب‌دیدگی در اختیار خواهید داشت که می‌توانید مجدداً از آن استفاده کنید.

با استفاده از اسکراب شکر

یکی دیگر از راه‌حل‌ها برای پاک‌کردن چاپ روی تیشرت، استفاده از اسکراب شکر است. هرچند اسکراب شکر بر روی طرح‌هایی که جدیدتر چاپ شده باشند بهتر جواب می‌دهد؛ اما باز هم می‌توانید از آن برای پاک‌کردن طرح‌های قدیمی استفاده کنید.

پاک کردن چاپ با استفاده از اسکراب شکر

  • ابتدا تیشرت خود را با آب سرد آبکشی کنید.
  • سپس به‌اندازۀ یک قاشق غذاخوری از اسکراب شکر را بر روی طرح چاپی روی تیشرت بریزید.
  • پس‌از آن، با استفاده از یک پارچه مرطوب و به‌صورت حرکات دایره‌ای، شروع به مالیدن آن کنید.

با استفاده از پاک‌کننده پلاستیزول

پلاستیزول رایج‌ترین جوهر برای چاپ طرح روی پارچه و تیشرت است. شما می‌توانید چاپ‌های پلاستیزول را به‌طور مؤثری با پاک‌کننده‌های پلاستیزول، از روی تیشرت خود پاک کنید. می‌توان گفت که استفاده از پاک‌کننده پلاستیزول ایمن‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش برای حذف طرح چاپی تیشرت است که هیچ بو و اثری از خود به‌جای نمی‌گذارد. توجه کنید که این پاک‌کننده حاوی مواد شیمیایی قوی مانند استون است که باید در فضایی با تهویه مناسب همراه با دستکش استفاده شود.

برای پاک کردن چاپ از روی لباس، ابتدا پاک‌کننده پلاستیزول را برروی طرح چاپی بریزید و به‌مدت 20 تا 30 دقیقه آن را به حال خود رها کنید. پس‌از گذشت این مدت‌زمان، طرح چاپی، پوسته‌پوسته می‌شود و آماده برداشتن است. برای این کار می‌توانید از یک برس ظریف و یک تکه پارچه خشک استفاده کنید.

با استفاده از اتو و کاغذ کرافت

اگر جنس پارچه تیشرت شما نخی و ظریف است، پیشنهاد می‌کنیم از این روش استفاده کنید. ابتدا دمای اتو را برای پارچه نخی تنظیم کنید. سپس تیشرت خود را بر روی یک میز اتو پهن کنید. پس‌از آن، یک تکه کاغذ کرافت را برروی ناحیه چاپ‌شده قرار دهید و اتوی داغ‌شده را بر روی آن فشار دهید تا رنگ چاپ ذوب شود. در نهایت، هم کاغذ کرافت و هم اتو را بردارید و شروع به مالیدن جوهر چاپی کنید تا از روی تیشرت پاک شود.

با استفاده از آب‌لیمو و جوش شیرین

خاصیت اسیدیته آب‌لیمو در ترکیب با جوش‌شیرین نیز می‌تواند اثر پاک‌کنندگی قوی داشته باشد. مقدار مساوی از آب‌لیمو و جوش‌شیرین را با هم مخلوط کنید تا به‌شکل خمیر درآید. سپس مادۀ به‌دست‌آمده را برروی ناحیه چاپی تیشرت بمالید و به آرامی با یک برس نرم برروی آن بکشید. در نهایت آن را با آب بشویید و در صورت‌ نیاز بازهم این روند را تکرار کنید.

با استفاده از آب اکسیژنه

در ادامه می‌توان به اثربخشی آب اکسیژنه به‌دلیل داشتن خاصیت اکسیدانی آن اشاره کرد. مقداری مساوی از آب اکسیژنه و آب را مخلوط کنید. محلول را برروی قسمت چاپی بمالید و 10 دقیقه صبر کنید. سپس به‌آرامی با یک برس نرم طرح چاپی را پاک کنید.

با استفاده از نمک و سرکه

به‌عنوان آخرین راه‌حل، می‌توانید از ترکیب نمک و سرکه که حالتی اسیدی ایجاد می‌کند استفاده کنید. برای این منظور، 4/1 فنجان نمک و 4/1 فنجان سرکه را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. خمیر به‌دست‌آمده را برروی طرح چاپی بمالید و 10 دقیقه صبر کنید. سپس با استفاده از یک برس نرم، طرح چاپی را پاک کنید.

پاک‌کردن چاپ سیلک از روی لباس و تیشرت

در ادامه می‌خواهیم روش‌های پاک کردن چاپ سیلک روي لباس و تیشرت را برای شما توضیح دهیم. برخی از چاپ‌های روی تیشرت توسط روش چاپ سیلک انجام می‌شود و پاک‌کردن آن‌ها کمی راحت‌تر از سایر روش‌ها است. کارآمدترین روش‌ها برای این منظور شامل موارد زیر می‌شود:

استفاده از برس یا چاقو

برای پاک‌کردن چاپ سیلک از روی لباس می‌توانید از یک برس نرم استفاده کنید. برای این منظور، ابتدا لباس یا تیشرت خود را با آب گرم بشویید. سپس مقدار کمی مایع شوینده برروی قسمت چاپ شده بریزید و با برس به‌آرامی برروی آن بکشید تا طرح چاپی به‌طور کامل از بین برود.

پاک کردن چاپ سیلک با برس یا چاقو

استفاده از سشوار

سشوار نیز ابزار مفید دیگری برای نرم کردن چاپ روی تیشرت است. با استفاده از سشوار با حرارت بالا می‌توانید رنگ چاپ را از پارچه پاک کنید.

ابتدا داغ‌ترین حالت سشوار را انتخاب کنید و حرارت آن را مستقیماً برروی قسمت چاپی متمرکز کنید. یک دقیقه صبر کنید تا رنگ چاپ بر اثر حرارت شل شود. سپس می‌توانید با انگشتان خود یا یک وسیله دیگر مانند چاقو، طرح چاپی را از روی تیشرت پاک کنید.

برای مشاهده راهنمای شستشوی لباس چاپی کلیک کنید.!

استفاده از الکل

به‌عنوان آخرین راه‌حل برای پاک‌کردن چاپ روی تیشرت، باید به الکل اشاره کنیم. با توجه به اینکه الکل یک ماده حلال قوی است، می‌توانید از آن برای پاك کردن چاپ از روي لباس استفاده کنید.

ابتدا با استفاده از یک تکه پنبه، مقداری الکل را برروی قسمت‌های چاپ‌شدۀ تیشرت بمالید. حلّال بودن الکل باعث می‌شود که رنگ چاپی شل و آمادۀ پاک‌کردن شود. ازآنجاکه الکل فرّار است، مالیدن الکل را آنقدر ادامه دهید تا رنگ چسبندگی خود را ازدست بدهد. سپس با یک دستمال یا کاردک می‌توانید طرح چاپی را پاک کنید.

جوهر خودکار چگونه پاک می‌شود

جوهر خودکار چگونه پاک می‌شود؟ درصورتی‌که لباس و تیشرت شما آغشته به جوهر خودکار شد، می‌توانید از موادی مانند الکل، استون، اسپری‌های پاک‌کننده یا برخی پاک‌کننده‌های طبیعی مانند پوست پرتقال، بیکربنات سدیم یا اسید استیک استفاده کنید.

سخن پایانی

امیدواریم با راه‌حل‌های شیمیایی و طبیعی ارائه‌شده توسط آنلاین چاپ، به پاسخ سؤال چگونه چاپ روی تیشرت را پاک کنیم رسیده باشید. شما می‌توانید از این راه‌حل‌ها برای پاک‌کردن هرگونه طرح چاپی تیشرت ازجمله پاك کردن چاپ روي لباس ورزشی استفاده کنید. فقط توجه و دقت داشته باشید که حتماً باید با توجه به نوع پارچه و همچنین نوع چاپ تیشرت، بهترین گزینه را انتخاب کنید. در غیراین صورت، این امکان وجود دارد که تیشرت شما آسیب ببیند و قابل استفادۀ مجدد نباشد. همچنین، با رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از مواد شیمیایی برای پاك کردن چاپ از روي لباس، حتماً از دستکش استفاده کنید و در جایی این کار را انجام دهید که هوای محیط به‌خوبی تهویه می‌شود.