چاپ افست چیست؟ صفر تا ر صد چاپ افست به همراه فرآیند چاپ
چاپ افست چیست؟

فرآیند چاپ، داستانی است که از جوهر و کاغذ آغاز می‌شود و به معجزه‌ای رنگارنگ می‌انجامد. تصور کنید که جادوگری با قدرت خارق‌العاده خود، هر تصویری را به یک اثر هنری تبدیل کند. این جادوی بزرگ چیزی نیست جز چاپ افست که در دنیای امروزی جایگاه بسیار ویژه‌ای پیدا کرده است؛ اما چاپ افست چیست؟ این فناوری، انواع چاپ را با هر تیراژی ممکن می‌سازد. کافی است وارد یک چاپخانه شوید و فرایند چاپ و تولید انواع مجله یا بروشور را مشاهده کنید؛ گویی وارد یک جشنواره طرح و رنگ شده‌اید که خالی از هرگونه یکنواختی است؛ بنابراین از این پس، هر مجله یا بروشوری را مطالعه کردید، به‌یاد داشته باشید که چاپ افست با چوب جادویی، این شگفتی را با کیفیت بی‌نظیر، به ارمغان آورده است. همراه ما باشید تا شما را با دانستنی‌های این روش چاپ آشنا کنیم.

چاپ افست چیست؟ کاربرد آن چیست؟

چاپ افست یعنی چه و با دیگر روش‌های چاپ چه تفاوتی دارد؟ باید گفت، افست یکی از متداول‌ترین روش‌های چاپ تجاری است که به‌سبب داشتن مزایای قابل‌توجه، مانند کیفیت بسیار بالا در چاپ و هزینۀ مقرون‌به‌صرفۀ آن، موردتوجه صنایع و افراد زیادی قرار گرفته است.

چاپ افست در اوایل قرن 20 و پس‌از روی‌کارآمدن، توانست با سرعت باورنکردنی، جایگزین روش‌های سنتی شود. چاپ افست به‌علت داشتن توانایی بالا در تولید و چاپ تصاویر بسیار باکیفیت، با رزولوشن بالا، وضوح خوب و رنگ‌های زنده، تبدیل به یک غول معجزه‌گر در صنعت چاپ شد و هم‌اکنون نیز انتخاب اول برای چاپ کتاب، مجله، بروشور، بسته‌بندی و … شناخته می‌شود.

خدماتی که با چپ افست امکان پذیر هستند

معنای لغوی افست چیست؟ افست “Offset” یک واژه انگلیسی، به‌معنای انتقال یا جابه‌جایی است و در عمل چاپ، فرایند انتقال جوهر از یک صفحه به یک سطح واسط دیگری است که معمولاً از یک لاستیک فلزی تشکیل شده است و در آخر به کاغذ یا سطح موردنظر منتقل می‌شود. در چاپ افست، یکنواختی رنگ حفظ می‌شود و قابلیت چاپ روی طیف وسیعی از مواد مختلف، وجود دارد؛ درنتیجه، افست با داشتن این ژن برتر به این راحتی‌ها از صنعت چاپ کنار نخواهد رفت.

مزایای چاپ افست چیست

چاپ افست یکی از محبوب و پرکاربردترین روش‌های چاپ است که به‌سبب مزایای قابل‌توجهی که دارد، توجه بسیاری از صنایع و کسب‌وکارها را که دارای پروژه‌های چاپی هستند به خود جلب کرده است. این مزایا عبارت‌اند از:

کیفیت عالی

کیفیت رنگ‌ها در چاپ افست، پایداری رنگی، دقت در بازتولید، رزولوشن و تنوع رنگی، بسیار بالا است. علاوه‌براین، چاپ افست به‌دلیل استفاده از لاستیک‌های سیلیکونی در فرآیند چاپ و داشتن جوهری که به‌طور یکنواخت پخش می‌شود، از ایجاد لک و نقص‌های چاپی جلوگیری می‌کند.

سرعت بالا

چاپ افست در آنلاین چاپ می‌تواند در زمانی بسیار کوتاه، تعداد بالایی از صفحات چاپی را تولید کند. برای تیراژ بالا، این نوع چاپ، یکی از بهترین روش‌ها است.

چاپ روی سطوح مختلف

چاپ افست تنوع بسیار بالایی دارد. ای روش می‌تواند روی انواعی از جنس‌های مختلف کاغذ، بسیاری از مواد پلاستیکی و حتی فلزات، انجام شود. دیگر مزیت افست، چاپ روی سطوح با ضخامت‌های کم یا زیاد است. چاپ افست چاپ بر روی صفحات و سطوح بزرگ را نیز امکان‌پذیر کرده است؛ بنابراین امکان چاپ بنرهای سایز بزرگ نیز وجود دارد.

قیمت چاپ افست در تیراژ بالا

چاپ تیراژ بالا با قیمت مناسب را می‌توانیم با یک مثال ساده از عمده‌فروشی‌ها توضیح دهیم. همان‌طور که می‌دانید با خرید اجناس به‌صورت عمده تا حد زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهید کرد. این مورد، چاپ افست را نیز شامل می‌شود. هرچه تیراژ چاپ و تعداد نسخه چاپی سفارشی بالاتر باشد، هزینه‌ها به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابند. دلیل این امر در صنعت چاپ، سرشکن‌شدن هزینه‌های ثابت، مانند تهیه پلیت و را‌ه‌اندازی ماشین چاپ است.

دوام بسیار بالای دستگاه

دوام بالای دستگاه چاپ افست هم مثال‌زدنی است. پلیت‌های این دستگاه از مواد بادوامی ساخته شده است که می‌توانند هزاران بار، جوهر را به کاغذ انتقال دهند، بدون اینکه کیفیت چاپ کاهش پیدا کند.

فرایند چاپ افست

در تکمیل پاسخ به پرسش «چاپ افست چیست؟»، باید گفت که فرآیند چاپ افست یک تکنیک بسیار دقیق است که روش کار آن از مراحل مختلفی تشکیل می‌شود و خروجی آن، محصولات و نسخه‌های بسیار باکیفیت است.

فرآیند چاپ افست

مراحل این نوع چاپ عبارت‌اند از:

تهیه متریال انتخاب‌شده توسط شما

محصولات چاپی می‌تواند شامل چاپ افست کارت ویزیت، چاپ افست کارت pvc، پوستر، مجله، چاپ افست بروشور، کتاب، چاپ افست سربرگ‌ و … باشند. با توجه به متنوع‌بودن نوع محصول، باید کاغذ موردنظر خود را به‌همراه ضخامت و تعدادی که نیاز دارید، سفارش دهید تا متریال برای انجام فرایند چاپ، آماده شوند.

طراحی و قالب‌سازی

در این مرحله، پیش‌پردازش و آماده‌سازی فایل‌های چاپی انجام می‌شوند؛ بنابراین طراح و گرافیست با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی، طرح نهایی محصول چاپی را آماده‌سازی می‌کنند. سپس فایل‌های چاپی، از لحاظ رنگ و رزولوشن بررسی می‌شوند و با فرمت مناسب برای چاپ، ذخیره خواهند شد.

قالب‌سازی

قالب‌سازی در چاپ افست شامل چند مرحله اساسی و مهم است که اولین مرحلۀ آن، تهیه پلیت است. پلیت‌ها متناسب با نوع و جنس سطح چاپی آماده و سپس تصاویر به‌طور دقیق از فایل دیجیتال به پلیت‌ها منتقل می‌شوند. حالا نوبت مرحله آماده‌سازی چاپ، برش و تنظیم نهایی است که شامل تعادل رنگ، ضخامت کاغذ، وضوح تصاویر و سایر پارامترهای مهم می‌شوند.

آماده‌سازی روکش UV یا سلفون

این مورد، خود شامل چند مرحله است تا بتوان بهترین نتیجه را در کیفیت محصول به‌دست آورد. ابتدا باید روکش گلس یا مات را متناسب با نیاز انتخاب کرد. ضخامت روکش UV نیز متناسب با نوع کاغذ متفاوت خواهد بود. سپس، روکش به‌طور یکنواخت، تمام سطح کاغذ را می‌پوشاند، پس‌از آن، فرایند خشک‌شدن روکش صورت می‌گیرد. با انجام این مرحله، محصول چاپی، مقاومت و پایداری بالایی خواهد داشت.

چاپ

پس‌از آماده‌سازی کامل ماشین چاپ و انتقال جوهر به پلیت، عملیات چاپ آغاز می‌شود و پس‌از اتمام کار، کاغذها به سیستم خشک‌کن منتقل می‌شوند. در پایان، پس‌از کنترل کیفیت نسخه چاپی، جمع‌آوری و بسته‌بندی انجام می‌گیرد.

برترین دستگاه‌های چاپ افست

در ادامه 2 مورد از برترین دستگاه‌های چاپ افست را معرفی می‌کنیم:

دستگاه‌های چاپ افست

دستگاه چاپ افست دوورقی

این دستگاه چاپ قادر به چاپ اورق به‌طور همزمان است و این ویژگی موجب افزایش سرعت و کارآیی می‌شود. چاپ انعطاف‌پذیر و کیفیت چاپی بالا از ویژگی‌های مهم این دستگاه است.

دستگاه چاپ هایدلبرگ

این دستگاه صنعتی و تمام اتوماتیک، یکی از پیشروهای صنعت چاپ است و به کیفیت و سرعت بالا مشهور است.

معایب چاپ افست

در کنار مزایای گفته‌شده، لازم است به معایب دستگاه چاپ افست نیز اشاره کرد که عبارت‌اند از:

هزینه بالا برای تیراژ پایین

هزینه آماده‌سازی پلیت و زمان مورد نیاز برای ست‌کردن تنظیمات دستگاه چاپ، برای تیراژ پایین، بسیار بالا است که با این شرایط، برای مشتری نیز مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

زمان آماده‌سازی بالا

برای انجام عملیات چاپ، به‌دلیل حساسیت بالا و دقت این ماشین، زمان زیادی صرف آماده‌سازی دستگاه چاپ می‌شود. تهیه پلیت، تنظیمات دیجیتالی ماشین چاپ، تنظیمات مربوط ‌به رنگ، آماده‌سازی کاغذ و آماده‌سازی سایر مواد مصرفی، زمان نسبتاً زیادی را می‌طلبند.

لیتوگرافی در چاپ افست

فرایندی مهم در چاپ افست، لیتوگرافی نام دارد. این مرحله به بهبود کیفیت چاپ و دقت رنگ، کمک بسیاری می‌کند. فایل‌های طراحی‌شده در این مرحله بر روی صفحات فلزی انتقال می‌یابند و سپس با پخش‌شدن جوهر چاپ بر روی پلیت، عملیات چاپ انجام می‌گیرد.

تاریخچه چاپ افست

در اواخر قرن نوزدهم بود که رابرت بارکلی، دست به ابداع یک روش جالب زد و برای اولین بار، چاپ روی فلزی به نام قلع را انجام داد و بعدها این عمل، به چاپ افست معروف شد. پس‌از گذشت چند سال، بار دیگر این شخص با استفاده از یک پلاستیک نرم، طرح موردنظر خود را روی کاغذ چاپ کرد. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاه‌های پیچیده افست، سایر دستگاه‌های چاپ از میان برداشته شد.

تاریخچه چاپ افست
تاریخچه چاپ افست

انواع روش‌های چاپ افست

چاپ افست خود شامل 2 نوع سنتی و مدرن است که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

سنتی

عملیات چاپ در گذشته با کمک تضاد پایه آبی و روغنی، صورت می‌گرفت؛ بنابراین قسمت‌هایی که قرار بود چاپ شوند، به روغن و بخش‌هایی که نباید چاپ می‌شدند را به موادی با پایه آبی آغشته می‌کردند.

مدرن

در این روش، عملیات چاپ، با سیستم دیجیتالی دستگاه چاپ افست، تنظیمات رنگ، پلیت و … به‌آسانی انجام می‌گیرند. همچنین آنلاین چاپ این اطمینان را به شما می‌دهد که نسخه‌های چاپی شما با بهترین ویژگی‌ها به چاپ می‌رسند.

تفاوت چاپ افست و دیجیتال

تفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال در موارد زیر است:

  • وزن مواد: در چاپ افست معمولاً از کاغذهایی با گرم بالاتر، یعنی حداقل 120 گرم بر متر مربع استفاده می‌شود. درحالی‌که در چاپ دیجیتال، کاغذهایی با وزن پایین‌تر، یعنی حدود 80 گرم بر متر ‌مربع، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • نوع مواد: ماشین‌های چاپ دیجیتال برای انتخاب نوع متریال از جمله نوع کاغذ، محدودیت‌هایی دارند. این، درحالی است که چاپ افست، دست شما را برای انتخاب انواع کاغذ و دیگر مواد اولیه مهم باز گذاشته است.
  • اندازه و طول قابل چاپ: چاپ افست قابلیت چاپ روی بنرهای طویل‌تر را دارد و این عمل را با کیفیت خوبی به انجام می‌رساند.
  • زمان آماده‌سازی: چاپ دیجیتال برخلاف چاپ افست به زمان زیادی برای آماده‌سازی دستگاه و انجام تنظیمات، نیاز ندارد.

چاپ افست یا چاپ دیجیتال؟ کدام برای چه کاری بهتر هستند؟

چاپ افست یا دیجیتال؟

اگر ساده بخواهیم بگوییم، چاپ دیجیتال در بسیاری از موارد به پای چاپ افست هم نمی‌رسد. برای مثال، اگر در پروژه چاپ، نیاز به تیراژ و کیفیت بالا و وضوح رنگی خوب دارید، چاپ افست را انتخاب کنید؛ اما اگر نسخه‌های چاپی دقیقۀ نودی می‌خواهید، به‌سراغ چاپ دیجیتال بروید تا خیلی فوری کار شما راه بیفتد.

سخن پایانی

در این مقاله دانستید که چاپ افست چیست. شرح دادیم که آن، روشی است که دقت و کیفیت هنرمندانه‌ای را به‌نمایش درمی‌آورد. این تکنولوژی با نوآوری و دقت بالا، هنوز محبوبیت خود را حفظ کرده است و مصداق ادغام هوش و هنر در صنایع چاپ محسوب می‌شود.