چاپ حرارتی چیست؟ آموزش صفر تا صد چاپ حرارتی
چاپ حرارتی چیست؟ انواع چاپ حرارتی (مزایا و معایب آن)

چاپ حرارتی به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از گرما، طرح‌ها و تصاویر دلخواه خود را بر روی هر چیزی که می‌خواهید، حک کنید؛ از لیوان و لباس گرفته تا فلز و پلاستیک، این فناوری خارق‌العاده، دروازه‌ای به‌ دنیای خلاقیت و نوآوری به روی شما می‌گشاید و این امکان را برایتان فراهم می‌کند که ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل کنید. در این مقاله با انواع این چاپ، کاربردهای آن،‌ مزایا و معایب و مقایسه آن با یکی از کاربردی‌ترین چاپ‌ها -یعنی سابلیمیشن- آشنا خواهید شد و به درک ۳۶۰درجه‌ای از این دانش هیجان‌انگیز، خواهید رسید!

چاپ حرارتی چیست؟

این روش، فرایندی است که برای چاپ تصاویر و طرح‌های موردنظر شما روی طیف گسترده‌ای از مواد از جمله چاپ روی تیشرت استفاده می‌شود. در این روش مخصوص، از گرما و حرارت کمک می‌گیرند تا تصویر یا طرح دلخواه را از طریق یک کاغذ مخصوص به سطح موردنظر انتقال بدهند. برای همین است که اغلب افراد برای پیاده‌کردن ایده‌های خود بر روی ماگ، پد موس، قاب موبایل، تی‌شرت و… به‌سراغ این نوع از چاپ می‌روند و نتیجه درخشانی از آن به ‌دست می‌آورند؛ اما پس‌از اینکه دانستید چاپ حرارتی چیست؟ وقت آن رسیده است که به‌سراغ انواع آن برویم:

انواع چاپ حرارتی

برای اینکه دقیق‌تر از این نوع چاپ سر دربیاورید، بهتر است با انواع آن آشنا شوید تا با آگاهی کامل دست به انتخاب یک شیوه چاپ منحصربه‌فرد برای طرح مدنظر خود بزنید:

چاپ حرارتی مستقیم

در این مدل چاپ از هد پرینتر برای گرم‌کردن مستقیم کاغذ مخصوص استفاده می‌شود. این گرما باعث می‌شود که طرح و یا نوشته به‌سرعت روی سطح موردنظر منتقل شود. چاپ مستقیم از جوهر و ریبون یا نوار داخل دستگاه استفاده نمی‌کند و مستقیماً‌ طرح را منتقل می‌کند. به‌همین دلیل می‌تواند بر اثر گذر زمان تبدیل به طرح یا متنی ناخوانا و تیره تبدیل شود. ازاین‌رو این روش را برای چاپ روی وسایلی با کاربریِ طولانی‌مدت،‌ استفاده نمی‌کنند و آن را بهترین روش برای چاپ برچسب‌های اسم در بیمارستان، بارکدهای فروشگاهی، رسیدها، بلیط و … می‌دانند که استفاده‌های کوتاه‌مدت دارند. وضوح بالا و سرعت چاپ در تیراژ گسترده از جمله ویژگی‌های دوست‌داشتنی این نوع از فناوری چاپ است.

چاپ حرارتی انتقالی

در روش انتقالی، جوهر و ریبون یا نوار، داخل دستگاه چاپ وجود دارد و به وسیله گرما، جوهر از نوار به کاغذ حرارتی مخصوص منتقل می‌شود. سپس از آن کاغذ روی سطح موردنظر پرِس می‌شود. از روش انتقالی برای چاپ تصاویر و طرح‌های رنگی با کیفیت بالا و ماندگاری طولانی‌مدت بر روی سطوح استفاده می‌شود و می‌توانید آن را برای انواع چاپ‌های شخصی، فروشگاهی و سازمانی خود انتخاب کنید.

چاپ حرارتی رومیزی

کافی است صاحب یک چاپخانه کوچک باشید تا کاربرد چاپگرهای حرارتی رومیزی را درک کنید! در این روش از یک دستگاه مخصوص برای چاپ بر روی انواع سطوح، بهره می‌برند. این چاپگرهای رومیزی کوچک، گزینه‌ای عالی و مقرون‌به‌صرفه برای اقدامات چاپ در رده محدود و متوسط است.

چاپ حرارتی چه کاربردهایی دارد؟

فرقی نمی‌کند که صاحب یک کسب‌وکار بزرگ هستید و نیاز به برچسب‌ها و بنرهای مهم دارید و یا از آن دسته کسانی هستید که می‌خواهید به یکی از نزدیکان خود، هدیه‌ای ویژه بدهید؛ در هر صورت، چاپ حرارتی با کاربردهای متنوع و بی‌نظیری که دارد، می‌تواند تمامی نیازهای شما را برآورده کند و خیالتان را از بابت یک چاپ مطمئن،‌ آسوده کند. پرکاربردترین استفاده‌های این نوع از چاپ را در ادامه مشاهده می‌کنید:

چاپ حرارتی روی لباس و تیشرت

یکی از محبوب‌ترین کاربردهای این چاپ، حک‌کردن طرح و عکس دلخواه شما بر روی تیشرت است. این روش که معمولاً با تکنیک سابلیمیشن و DTF انجام می‌شود، دست شما را برای تولید انواع لباس با طرح‌های خاص و نایاب، باز می‌گذارد. به‌دلیل سرعت بالا، ماندگاری مثال‌زدنی و مقرون‌به‌صرفه‌بودن این روش، فروشندگان و افراد بسیاری به‌سراغ «آنلاین چاپ» می‌آیند تا با حک‌کردن تصاویر و طرح‌های منحصربه‌فردخود روی تیشرت‌ها، محصولی ویژه به‌دست بیاورند. کافی است تا با تیم متخصص و خوش‌سابقه ما در ارتباط باشید تا در کمترین زمان، باکیفیت‌ترین چاپ حرارتی روی تیشرت را تحویل بگیرید.

چاپ روی لیوان

سال‌ها است که ماگ‌ها و لیوان‌ها دنیای شگفت‌انگیز خودشان را خلق کرده‌اند و رقابت بر سرِ طرح‌ها، نوشته‌ها و تصاویر روی لیوان، به بازاری داغ و پرسروصدا تبدیل شده است؛ به‌حدی که هر فرد،‌ به‌دنبال پیداکردن لیوانی منحصربه‌فرد برای خود یا اطرافیان، سایت‌ها و فروشگاه‌ها را زیرورو می‌کند.

در همین راستا این شیوه چاپ روی لیوان به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین فناوری‌های امروز معرفی می‌شود؛ یعنی علاوه‌براینکه افراد طرح‌های موردعلاقه خودشان را برای چاپ روی لیوان‌ها انتخاب می‌کنند، فروشندگان نیز ترغیب می‌شوند تا با ارائه طرح‌های به‌خصوص، انواع ماگ‌ها را با طرح‌های جدید تولید کنند تا از این طریق، فروش خود را به‌طرز چشمگیری افزایش دهند.

آموزش چاپ عکس رو لیوان در خانه

همچنین سازمان‌ها و تیم‌های مختلف برای اعطای هدایای سازمانی خود، چاپ لوگو و شعار برندشان بر روی لیوان را انتخابی مناسب می‌دانند و سفارش‌های انبوه خود را در آنلاین چاپ به ثبت می‌رسانند. به‌طور کلی این کاربری را می‌توان به‌عنوان یکی از پرهوادارترین استفاده‌ها در بین افراد، فروشگاه‌ها و سازمان‌ها معرفی کرد!

صنایع مختلف مثل: خودروسازی، پزشکی و تبلیغات

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، این شیوه چاپ به کاربری‌های شخصی و فروشگاهی محدود نمی‌شود و در صنایع عظیم نیز رد پای خود را به‌جا گذاشته است. صنعت خودروسازی برای چاپ برچسب‌های مختلف از جمله برچسب شناسایی، برچسب‌های هشداردهنده و برچسب‌های گارانتی از انواع این نوع از چاپ استفاده می‌کند. به‌علاوه در صنعت مهم پزشکی، برچسب‌های آزمایشگاهی، لیبل‌های بیمارستانی و نوارقلب بیماران را با استفاده از چاپ حرارتی به انجام می‌رسانند. جالب‌تر اینکه صنعت غول‌پیکر تبلیغات، در تولید بنر، پوستر، پلاکارد، استیکر و دنیای بی‌نهایتی از محصولات تبلیغی، از این روش چاپ کمک می‌گیرد تا برندها، خود را به جذاب‌ترین و وسوسه‌برانگیزترین شکل‌ممکن، برای مخاطبانشان، تبلیغ کنند!

چه سطوحی مناسب چاپ حرارتی هستند؟

سطوح مختلف در مقابل این میزان حرارت،‌ واکنش‌های متنوعی از خود نشان می‌دهند؛ بنابراین بهتر است برای این شیوه از چاپ، این سطوح را انتخاب کنید که قابلیت تحمل و سازگاری با این روش،‌ دارند:

  • کاغذ: یکی از رایج‌ترین سطوح برای چاپ رسیدها، بلیط‌ها، بارکدها و…؛
  • پارچه: انواع لباس، کوسن و…؛
  • پلاستیک: لوازم خانگی، بسته‌بندی‌ها، بطری‌ها و…؛
  • قاب موبایل و تبلت و لپ‌تاپ؛
  • بنرها، پنل‌ها، پوسترها و سایر تولیدات تبلیغی؛
  • فلز با پوشش پلیمر.

مزایا و معایب چاپ حرارتی

در ادامه به بررسی مزایا و معایب این روش جادویی می‌پردازیم:

مزایا:

  • سرعت بالا به‌دلیل عدم نیاز به خشک‌شدن جوهر؛
  • کیفیت بالا با رنگ‌های زنده و جزئیات دقیق؛
  • ماندگاری زیاد در چاپ سابلیمیشن، چاپ DTF و چاپ انتقالی؛
  • مقرون‌به‌صرفه‌بودن در مقایسه با چاپ‌هایی مانند افست؛
  • قابلیت چاپ بر روی سطوح متنوع و استفاده توسط همه افراد در مشاغل و سلایق مختلف؛
  • سهولت استفاده از چاپگرهای حرارتی.

معایب

همان‌طور که گفته شد، در چاپ حرارتی مستقیم، قرارگرفتن رسیدها و برچسب‌های چاپ‌شده در معرض نور مستقیم خورشید در درازمدت می‌تواند باعث تیرگی و نامفهوم‌شدن متن آن شود؛ بنابراین بهتر است نوع چاپ خود را به‌دقت انتخاب کنید تا دردسر آن را به صفر برسانید.

مقایسه چاپ حرارتی و چاپ سابلیمیشن در تیشرت

در چاپ سابلیمیشن با اعمال فشار، تصویر موردنظر روی پارچه پرینت می‌شود و طرح به منافذ پارچه نفوذ می‌کند تا ماندگاری طولانی خود را به اثبات برساند. هرچند ممکن است که هزینه راه‌اندازی چاپ سابلیمیشن برای تیم چاپ‌کننده بالاتر از چاپ حرارتی باشد؛ اما ماندگاری فوق‌العاده و کیفیت عالی آن، باعث می‌شود که به شیوه‌ای ارزشمند در بین انواع روش‌های چاپ تبدیل شود. علاوه‌براین در سابلیمیشن لازم است که پارچه مورداستفاده از جنس پلی‌استر یا ترکیب پلی‌استر باشد. همچنین بهتر است که این روش را بر روی پارچه‌هایی با رنگ تیره و پیاده‌سازی نکنید تا نتیجه دلخواه را به‌دست آورید؛ اما در چاپ حرارتی می‌توانید از انواع رنگ‌های پارچه استفاده کنید، هر چند ماندگاری سابلیمیشن را تجربه نخواهید کرد!

سخن پایانی

اکنون شما به آگاهی کاملی درباره چاپ حرارتی و انواع آن رسیده‌اید. کافیست با دریافت مشاوره و ثبت سفارش در آنلاین چاپ، از تماشای طرح‌های موردپسند خود بر روی تمامی محصولات دلخواهتان لذت ببرید!