چاپ فلکسو چیست؟ آموزش صفر تا صد چاپ فلکسو
چاپ فلکسو چیست؟ صفر تا صد چاپ فلکسو

در دنیای پُر از رنگ و امکانات چاپ فلکسو، هر پروژه یک سفر منحصربه‌فرد محسوب می‌شود که روایتی جذاب از طراحی‌های شگفت‌انگیز تا بسته‌بندی‌های جذاب و بی‌نظیر را با مخاطب در میان می‌گذارد. البته ممکن است خیلی‌ها هنوز ندانند چاپ فلکسو چیست و چه کاربردهایی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره چاپ فلکسی یا فلکسوگرافی، تاریخچه، کاربردها، مزایا و پیشرفت‌های این تکنولوژی صحبت کنیم. از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید.

چاپ فلکسو چیست؟

چاپ فلکسوگرافی معمولاً برای چاپ لیبل‌ها و بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر با حجم بالا استفاده می‌شود؛ اما می‌توان از آن به‌جای چاپ افست برای تولید حجم بالاتر کارتن‌های تاشو هم استفاده کرد. اقلام تخصصی مانند کاغذ کادو، دستمال کاغذی، کیسه‌های خرید، پاکت نامه، کارتن بستنی و بشقاب و فنجان‌های یک‌بارمصرف نیز باکمک فلکسوگرافی چاپ می‌شوند.

بسیاری از شرکت‌های چاپ فلکسی یا فلکس از دستگاه‌های چاپ دیجیتال برای تولید استفاده می‌کنند. این کار به آن‌ها امکان می‌دهد تا با اجرای کارهای چاپی با بالاترین حجم در دستگاه‌های چاپ فلکسوگرافی، در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنند.

آموزش صفر تا صد چاپ فلکسو

روش کار در چاپخانه فلکسو

این روش در صنعت چاپ، نیاز به آموزش چاپ فلکسو به‌صورت حرفه‌ای دارد. در چاپ فلکسو برای هر رنگ، یک صفحه فتوپلیمری انعطاف‌پذیر به دور یک استوانۀ چرخان پیچیده شده است؛ اما فقط قسمت‌های برجستۀ صفحه، آغشته به جوهر می‌شود. به‌دلیل روان‌بودن جوهرها و ماهیت زیرلایه و فشار سیلندر قالب‌گیری، قطر نقاط در یک تصویر نیمه تون غربال‌شده می‌تواند هنگام چاپ، افزایش یابد و باعث تیره یا کدر به‌نظررسیدن رنگ‌ها شود. به‌همین‌دلیل، باید تنظیمات را برای افزایش نقطه جوهر را در طول طراحی و پیش‌پرس انجام دهید.

در گذشته، اولین صفحات چاپ فلکس از لاستیک ساخته می‌شدند؛ اما درحال‌حاضر، این مواد حساس به نور UV یا مایعات چسبناک از ورقه‌های جامد پلیمری با ضخامت مشخص ساخته می‌شوند. سپس نگاتیو فیلم روی مواد صفحه فوتوپلیمر قرار می‌گیرد و در یک واحد نوردهی بارگذاری می‌شود.

صفحات فتوپلیمر دیجیتال، نیاز به ایجاد نگاتیو فیلم را برطرف می‌کنند. یک لایه سیاه و حساس به نور سطح مواد صفحه را می‌پوشاند و سپس دستگاه تصویربرداری دیجیتال از یک لیزر مادون قرمز پرقدرت برای حذف لایه سیاه استفاده می‌کند. به این فرایند، فرسایش لیزری می‌گویند.

هنگامی که صفحه فتوپلیمر دیجیتال در معرض نور UV قرار می‌گیرد، مواد را در جایی که لایه سیاه برداشته شده است، فعال می‌کند. سپس، صفحه شسته، خشک و برش داده می‌شود. برخی از کاربران پرس‌های فلکسوگرافی در این مرحله، فایل‌های دیجیتال را برای کارشناسان چاپ فلکسو در دفاتر خدمات چاپ فلکسو ارسال می‌کنند.

روش کار چاپخانه فلکسو

درحال‌حاضر، سیستم اتوماسیون نیاز به برون‌سپاری پلاک‌سازی را کاهش می‌دهد و خطر خطا در طراحی فایل‌های چاپ فلکسوی تمام رنگی را به حداقل می‌رساند. برای مثال، نرم‌افزار طراحی بسته‌بندی Esko به طراحان کمک می‌کند تا طرح‌های سه‌بعدی را برای کارتن‌های تاشو، جعبه‌های مختلف و بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر ایجاد و به‌صورت پیش‌نمایش مشاهده کنند.

ثبت تراز دقیق ترکیبات جوهر روی زیرلایه نیز برای دقت رنگ و کیفیت چاپ بسیار مهم است. خطاهای ثبت می‌تواند ناشی از اشتباهات نصب پیش‌پرس یا نصب صفحه، نقص در سیلندر قالب‌گیری، کثیف‌بودن سیلندرها یا صفحات، حرکات جانبی بستر شبکه‌ای، کشش سطحی نامناسب بستر و عوامل دیگر باشد. همچنین، فرایندهای تکمیلی مانند برش قالب، مهرزنی با فویل سرد و لاک‌زدن را می‌توان در پرس‌های خطی فلکسو ادغام کرد تا کارایی تولید رول‌های آماده برای استفاده از برچسب‌ها بهبود یابد.

چاپ فلکسوگرافی را می‌توان برای انواع زیرلایه‌ها از قبیل صفحات متخلخل و غیر متخلخل، پلاستیک، مقوا، وینیل و موارد مشابه به کار برد. در این فرایند، برش‌های قالبی دقیق، حتی طرح‌های پیچیده را برای برچسب‌های سفارشی امکان‌پذیر می‌کند.

تاریخچه چاپ فلکسو

اگرچه فلکسوگرافی کنونی از لامپ‌های فرابنفش (UV) یا خشک‌کننده‌های مادون قرمز (IR)، قالب‌های برش لیزری و جوهرها و پوشش‌های پایدار استفاده می‌کند؛ اما ریشه‌های این فرایند به کارگاه اولیه مخترع ماشین چاپ یعنی یوهانس گوتنبرگ می‌رسند. اولین تکنیک چاپ فلکسی در سال 1890 آغاز شد و با گذشت زمان به‌صورت امروزی تکامل یافت.

تاریخچه چاپ فلکسو

پیشرفت تکنولوژی فلکسوگرافی

فناوری فلکسوگرافی به‌سرعت در حال پیشرفت است. پرس‌های فلکسوگرافی جدید و پیشرفته همگام با افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان برای کالاهای بسته‌بندی‌شده ناشی از رشد جمعیت رو به توسعه هستند. این فناوری‌های جدید برای بهینه‌سازی موارد زیر طراحی شده‌اند:

  • بهبود اتوماسیون (برای کاهش نیاز به نیروی کار ماهر)؛
  • افزایش استفاده از فرایندهای بسته‌بندی‌ سازگار با محیط‌زیست؛
  • کاهش زمان و تخصص مورد نیاز برای پیش‌پرس، ساخت و تعویض صفحه؛
  • به حداقل رساندن سطوح بالای ضایعات ناشی از خطاهای تنظیم پیش‌از چاپ؛
  • قابلیت افزودن داده‌های متغیر و واترمارک‌های دیجیتال.

برخی از دستگاه‌های چاپ فلکسو، مجهز به واحدهای چاپ جوهرافشان هستند که می‌توانند داده‌های متغیر تمام رنگی را به مواد فلکسو اضافه کنند و کیفیت نتیجه را بالا ببرند.

انواع چاپ فلکسو

چاپ فلکسوگرافی معمولاً به سه دستۀ زیر تقسیم می‌شود:

  • چاپ لیبل: به روش‌های فلکسوگرافی، چاپ افست و دیجیتال انجام می‌شود.
  • چاپ لفاف: به روش‌های فلکسوگرافی، گراوور و دیجیتال انجام می‌شود.
  • چاپ کارتن: به روش‌های چاپ مستقیم فلکسویی و چاپ لمینتی افستی انجام می‌شود.

انواع روش‌های چاپ فلکسو

مراحل چاپ فلکسوگرافی

نرم‌افزارهای مدیریت چاپ می‌توانند فرایند تخمین، زمان‌بندی، حمل‌ونقل و صورت‌حساب سفارش‌ها را که شامل چندین خط تولید‌شده با انواع مختلف فرایندهای چاپ و تکمیل در کارخانه‌های مختلف است، ساده کنند. به‌عنوان مثال در فرایند چاپ فلکسو در مشهد مراحل زیر طی می‌شود:

  1. با بازشدن رول، ورق از یک سری ایستگاه‌های چاپ عبور می‌کند.
  2. یک غلتک آنیلوکس (ساخته‌شده از فولاد یا آلومینیوم) با سطح حکاکی‌شده در جوهر فرو می‌رود.
  3. غلتک آنیلوکس با یک تیغه پاک می‌شود تا یک لایه جوهر یکنواخت و ثابت روی ورق باقی بماند.
  4. جوهر روی تصاویر اعمال می‌شود.
  5. سپس سطح رول با کمک یک استوانه قالب‌گیری که فشار مناسبی را برای انتقال تصویر روی سطح اعمال می‌کند، روی صفحه فشار داده می‌شود.
  6. جوهر توسط یک سری لامپ UV یا خشک‌کن IR پیش‌از فرایند بعدی، خشک می‌شود.

ازآنجاکه فلکسوگرافی از جوهر با ویسکوزیته کم استفاده می‌کند، به‌سرعت خشک می‌شود و مانع از لک‌شدن ایستگاه‌های چاپ می‌شود. پرس‌های پیچیده دارای ایستگاه‌های چاپ متعدد هستند. این بدان معنا است که تصویر چاپ‌شده را می‌توان با جوهرهای مخصوص، روکش‌ها، فویل‌زدن، برش قالب و موارد دیگر ترکیب کرد. ناگفته نماند مجموعه ما برای چاپ فلکسو مشهد با تعهد به مشتریان، بهترین کیفیت چاپ را ارائه می‌دهد.

موارد استفاده و مزایای چاپ فلکسوگرافی

پس‌از راه‌اندازی پرس‌ها (ایجاد صفحات و آماده‌سازی هر ایستگاه چاپ مدتی طول می‌کشد)، می‌توانید هزاران برچسب با ساختارهای منحصربه‌فرد، چاپ و آن‌ها را با طیف گسترده‌ای از جلوه‌های تزئینی ترکیب کنید. برخی از این تکنیک‌های تزئینی ،کیفیت و سازگاری فلکسوگرافی را برای لیبل‌های بزرگ، بالا می‌برند.

درحال‌حاضر، چاپ فلکسوگرافی به‌عنوان یک منبع مهم در بین انواع چاپ‌ها عمل می‌کند؛ چون لیبل‌ها به بخش مهمی از بازاریابی در ارائه اطلاعات حیاتی به مصرف‌کنندگان تبدیل شده‌اند. ازسوی‌دیگر، کیفیت برچسب‌ها باید بسیار بالا باشد و به‌ویژه این کیفیت در صنایع بسیار رقابتی مانند حوزه سلامت و زیبایی که مصرف‌کنندگان به ظرافت بسته‌بندی اهمیت زیادی می‌دهند. قابل توجه است که در این زمینه نیز چاپ فلکسی از کیفیت بالایی برخوردار است. سایر مزایای این چاپ، عبارت‌اند از:

  • ایجاد جزئیات دقیق و رنگ‌های زنده به‌صورت دقیق و واضح؛
  • سرعت بالا و کارایی بالا، تولید سریع‌تر و انبوه؛
  • پایین‌بودن قیمت چاپ فلکسی؛
  • انعطاف‌پذیری بالا در انتخاب مواد، ابعاد و طرح‌ها؛
  • امکان محافظت از محصولات در برابر خطرات مختلف از جمله نور، رطوبت و ضربه.

موارد استفاده چاپ فلکسو | آیا اصلا این چاپ به درد شما میخورد؟

چاپ مناسب برای شما چیست؟

فلکسوگرافی یک گزینه عالی برای محصولات با حجم بالا است؛ اما همیشه بهترین گزینه نیست. البته این به ماهیت پروژه شما بستگی دارد. بسیاری از چاپخانه‌های فلکسی، علاوه‌بر ارائه خدمات به شما در مورد انتخاب مواد، کیفیت نهایی، ترکیب چسب‌های مناسب که از پوسته‌شدن در طول زمان جلوگیری می‌کند و بسیاری از موارد دیگر، متناسب با ترجیحات و بودجه شما، مشاوره می‌دهند.

پس‌از درک کامل موضوع، ایده‌های طراحی، جمع‌بندی و روانه فرایند چاپ می‌شوند. در هر بخشی از فرایند فلکسو، تیم طراحی برای ایده‌پردازی و حل مشکل در دسترس شما خواهد بود تا رضایت کامل را از نتیجه نهایی داشته ‌باشید.

سخن پایانی

چاپ فلکسو در دنیای رنگ و خلاقیت، به‌عنوان یک هنر بی‌نظیر شناخته می‌شود. این فناوری پیشرفته با استفاده از تکنیک‌های حرفه‌ای و تخصصی، به طراحان و تولیدکنندگان امکان می‌دهد تا آثاری شگفت‌انگیز و جذاب را به‌وجود بیاورند. تخصص و تلاش تیم حرفه‌ای ما در صنعت چاپ فلکسو مشهد در ارائه خدمات با کیفیت بالا و نتایج شگفت‌انگیز است. ما در تمام مراحل قصد داریم به شما کمک کنیم تا ایده‌هایتان را به واقعیت تبدیل کنید.